روشنایی بیمارستان، رکن مهم یک بیمارستان

روشنایی بیمارستان و نورپردازی بخش های داخلی ساختمان و بیرون از ساختمان بیمارستان بخشی از طراحی دکوراسیون بیمارستانی بوده که بحث این مقاله است. بیمارستانها از مکانهایی هستند که باید روشنایی مناسبی داشته باشند و علاوه براینکه نحوه نورپردازی و نوع لامپ ها و سیستم روشنایی در قسمت های مختلف، باید متفاوت باشد در عین حال هزین های بیمارستان را هم تعدیل کند.

تجهیزات روشنایی بیمارستان:

یکی از موارد مهمی که در محیطی مانند بیمارستان‌ها باید به درستی و اصولی پیاده شود، روشنایی بیمارستان می باشد. روشنایی بیمارستان به نحوه نورپردازی در داخل فضای بیمارستان اعم از بخش های بستری، اتاق های جراحی، بخش های تخصصی تشخیصی مانند رادیولوژی، سونوگرافی و MRI، راهروها، و حتی محوطه بیرونی بیمارستان مثل پارکینگ و ورودی بیمارستان، فضای سبز و حیاط بیمارستان و …گفته می شود.

نحوه نورپردازی بیمارستان:

روشنایی بیمارستان و نوع نورپردازی در آنجا، باید تحت رعایت اصول انجام شود. در مراکز بهداشتی و درمانی مانند بیمارستانها به دلیل حساسیت کار پزشکان و پرستاران باید تمامی قسمت های مختلف بیمارستان روشنایی خوبی داشته باشند. امروزه روش های جدیدی برای ایجاد روشنایی بیمارستان که هم فضا را روشن و پرنور نگه دارد، و هم در مصرف انرژی و هزینه های بیمارستانی صرفه جویی ایجاد کند، در بسیاری از بیمارستانها مورد کاربری قرار گرفته اند.

لامپ های ال ای دی، نه تنها در فضای منازل و مشاغل مختلف، بلکه در بیمارستانها هم می توانند با میزان مصرف کم برق، و نور خوب و با کیفیت، مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین به دلیل عمر بالایی که دارند؛ میتوانند هزینه تعویض را هم کمتر کنند و به دلیل عدم استفاده از مواد سمی می توانند سلامت بیماران و پرسنل بیمارستان را هم تضمین کنند.

روشنایی بیمارستان با کمک لامپ های ال ای دی، به دلیل نوع رنگ و کیفیت نور می تواند در اتاق های جراحی برای بهبود دید جراح و کمتر شدن خطاها به خوبی ایفای نقش کند.

تجهیز محوطه بیمارستانی و نورپردازی محوطه حیاط بیمارستان:

علاوه بر فضای داخلی بیمارستان و اهمیت دادن به تجهیز بخش های داخلی از جمله روشنایی بیمارستان در اتاق ها و بخش های مختلف، تجهیز محوطه بیمارستان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

تجهیز بیمارستان علاوه بر افزایش حس زیبایی شناختی افراد و انتقال احساسات خوب و مثبت، می تواند در بهبود عملکرد پرسنل بیمارستان در قسمت های مختلف و جلوگیری از سردرگمی و اضافه کاری ها هم مؤثر باشد.

اما تجهیز بیمارستان فقط به بخشهای داخلی و تخصصی محدود نمی شود. محوطه بیرونی و حیاط بیمارستان هم باید از تجهیزات کافی از لحاظ بهداشتی؛ روشنایی، فضای سبز و آبنما، برخوردار باشد.

محوطه بیرونی بیمارستان و سردر آن، می تواند نقش مهمی در نوع نگاه مراجعین به بیمارستان داشته باشد. حیاط داخلی بیمارستان با توجه به اینکه می تواند مکانی برای خالی کردن استرس و فشار همراهان بیمار و یا دلتنگی های بیمار بستری،باشد، باید از نظر وجود گل و گیاه و فضای سبز، کاملا غنی و چشم نواز باشد. همچنین حیاط بیمارستان باید از نظر تجهیزاتی مانند روشنایی کامل و خوب، وجود مبلمان و نیمکت، سطل های زباله و …کاملا تجهیز شده باشند.

روشنایی بیمارستان و نورپردازی حیاط بیرونی بیمارستان:

برای ایجاد روشنایی مفید و با کیفیت در محوطه بیرونی بیمارستان، می توان از برج نوری و یا پایه چراغ استفاده کرد. پایه چراغ، سازه های فلزی مرتفعی است که با نصب لامپ در هر دو سمت و یا یک سمت آن می توان خیابانها؛ بزرگراهها، فضاهای صنعتی و کارخانه ای، فضای باز شهری و …را روشن کرد.

برای حیاط بیمارستانها می توان از انواع پایه چراغ دکوراتیو استفاده کرد. انواع دکوراتیو را در پارکها و بوستانها هم می توان دید. این پایه ها لوکس‌ترند و با طراحی های زیباتری ساخته شده اند.

وجود نیمکت پارکی برای نشستن و استراحت مراجعین و حتی بیماران بستری در زمانهای هواخوری هم از مهمترین وسایلی هستند که در حیاط بیمارستان باید به تعداد کافی و با طراحی و ارتفاع مناسب، وجود داشته باشند.

مخزن زباله پارکی، هم از اصلی ترین تجهیزاتی است که باید به تعداد زیاد در حیاط بیمارستان وجود داشته باشد. محیط درمانی علاوه بر تعداد بالای مراجعین، به دلیل وجود ضایعات بهداشتی و دارویی؛ از جمله اماکنی است که باید در آنجا مخزن زباله پارکی به تعداد زیاد و در نهایت رعایت بهداشت، در فواصل کوتاه، نصب شوند.

نحوه روشنایی بیمارستان و تاثیر آن از نظر روانی بر بیماران:

بهترین شرایط برای بیماران بستری در بیمارستان، شرایطی است که آنها بتوانند سیستم روشنایی محل بستری خود را تحت کنترل داشته باشند. بهترین نوع نورپردازی برای اتاق بیماران به گونه ای است که بالای سر تخت هر بیمار سیستم روشنایی وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم تحت اختیار خود بیمار قرار داشته باشد و ایجاد مزاحمت برای دیگران ننماید.

علاوه بر این مسئله، نحوه روشنایی بیمارستان و رنگ نور، می تواند در انتقال حس آرامش به بیمار بسیار اثرگذار باشد. وجود نورپردازی مناسب در راهروهای بیمارستان هم در هنگام رفت و آمدها مخصوصا برای بیماران بسیار حائز اهمیت می باشد. وجود لامپ های مناسب با کیفیت نور مناسب و تحت کنترل، می تواند در ساعت های کسالت بار بستری بیمار، در عین اینکه می تواند احساسات درونی او را تحت تاثیر قرار دهد در مواقع لزوم مانند خواب یا دیدن تلویزیون، می تواند شرایط مناسبی را برای بیمار فراهم آورد.

نورپردازی بیمارستان بر روی سطوح کاری:

در هنگام تجهیز بیمارستان به وسایل روشنایی، علاوه بر نوع لامپ و تعداد آنها، مکان یابی درست لامپ ها برای نصب هم از اهمیت بالایی برخوردار است. در هر بخش و قسمتی با توجه به نوع فعالیتی که در حال انجام است، باید تعداد و محل روشنایی ها معین گردد. مثلا در اتاق های جراحی، نور باید در بخش‌های مرکزی، تمرکز داشته باشد. همچنین در ایستگاه‌های پرستاری هم باید برای انجام کارهای روتین بیماران و انجام امور اداری و پاسخگویی به همراهان، از نورپردازی متمرکز خوبی برخوردار باشد و البته باید به نحوی باشد که در مواقع خواب و استراحت بیماران، روشنایی ایستگاه پرستاری ایجاد مزاحمت برای بیماران نکند.

معیارهای انتخاب نوع چراغ بخش های مختلف به منظور روشنایی بیمارستان:

جابه‌جایی:

بعضی از وسایل نورپردازی، در بیمارستان باید قابلیت جابه‌جایی داشته و در محل اصلی ثابت بماند و لرزش نداشته باشد.

کیفیت رنگ و نور:

این مسئله یکی از مهمترین موارد در انتخاب نوع چراغ روشنایی برای محیط بیمارستانی می باشد.

ایمنی:

ایمنی بیماران و پرسنل و کارکنان فنی در هنگام کار و استفاده از چراغ ها

نوع کاربری :

با توجه به اینکه روشنایی مدنظر در کجا مورد استفاده قرار میگیرد، نوع چراغها متفاوت خواهد بود. مثلا اینکه نورپردازی برای اتاق مختص معاینه است یا اتاق جراحی؟ آیا برای بخش اطفال بستری مورد استفاده قرار میگیرد و یا برای بخش بستری اعصاب و روان؟