قفسه بندی بیمارستانی و همه مصنوعات چوبی از قبیل درب اتاق بیمار ، اتاق عمل ، آزمایشگاه و استیشن های پرستاری و …

جاسازی نمودن کارآمد و صحیح لوازم و وسایل مورد نیاز کارکنان در بیمارستان در فعالیت های روزمره نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با در نظر گرفتن این موضوع که قفسه بندی بیمارستانی علاوه بر این که  فضای ارزشمند بیمارستان را تمیز و مرتب نشان می دهد و موجب در دسترس بودن وسایل مورد نیاز برای انجام فعالیت های کاری کارکنان به صورت کارآمد می شود, می تواند برای بهینه سازی محیط نیز کمک شایان به ذکری کند. قفسه بندی بیمارستانی شامل طراحی و ساخت مواردی چون کابینت های آزمایشگاهی و رختکن و اتاق عمل و اورژانس و سالن انتظار و اتاق بیمار و کانتر پرستاری و استیشن نیز می باشد. 

 

در برخی از موارد ذکر شده به دلیل وجود برخی از دستگاه هایی که پرتوها و اشعه های ایکس و گاما را در محیط منتشر می کنند و برای بدن بسیار مضر می باشد جهت ممانعت و جلوگیری از پخش آن اشعه ها و پرتو ها در محیط از دیوار سربی و درب سربی و پاراوان سربی استفاده می شود. در صورتی که محیط کاری به اندازه کافی دارای کارایی و ایمنی لازم و راحتی برای انجام امور پرسنل نباشد ممکن است روی بازدهی کاری که انجام می دهند تاثیر منفی گذاشته برای همین علت قفسه بندی بیمارستانی از کارهای ملزوم و حساس مراکز درمانی می باشد.

استاندارد لازم برای قفسه بندی بیمارستانی به چه صورت می باشد؟

در بیمارستان ارائه خدمات و به هنگام و با کیفیت به انواع بیماران از اولویت های اساسی نظام سلامت می باشد علاوه بر گردش کار مناسب دارا بودن به استاندارد های متفاوت مخصوصا در تجهیزات پزشکی و وجود فضای فیزیکی و مناسب بودن محل و لوازم مورد نیاز تیم پزشکی و قفسه بندی بیمارستانی به صورت صحیح موجب اجرای کارآمد عملکرد پزشکی می شود. لازم به ذکر می باشد که اهمیت دسته بندی و مشخص بودن محل تجهیزات پزشکی بر هیچ کس نمی تواند چشم پوشیده باشد. از آن جایی که بخش عمده ای از سرمایه مراکز درمانی را تجهیزات پزشکی در بر می گیرد. به همین علت تخصیص و انتخاب انواع تجهیزات پزشکی باید با نیازهای واقعی منطبق بوده و  متناسب با اهداف مراکز درمانی و بخش ها باشد.

در قفسه بندی بیمارستانی وجود برخی از استانداردها الزامی می باشد چند نمونه از آن ها را در زیر به اختصار توضیح داده شده است:

  • راهنمای استفاده از تجهیزات پزشکی باید به صورت صحیح بر روی آن ها نصب شود.
  • در صورت استفاده از پلمپ و یا زنجیر و قفل بر روی قفسه بندی بیمارستانی برای افزایش دادن ضریب ایمنی و جهت محافظت از تجهیزات پزشکی نباید باعث تاخیر در ارائه مراقبت های اورژانسی به مریض ها و دسترسی به آن ها شود.
  • تجهیزات موجود در مراکز درمانی باید در کلیه ی روزهای هفته و تمامی ساعات از طول شبانه روز در دسترس بوده و به راحتی به آنها بتواند دسترسی داشت.
  • قفسه بندی بیمارستانی باید مطابق با فضای ارائه خدمات و نوع مراجعه باشد.
  • برچسب کنترل کیفی بر روی تمامی تجهیزات و قفسه بندی بیمارستانی با ذکر تاریخ جهت ایمن سازی مندرج شده باشد.

بررسی ساخت کابینت آزمایشگاهی:

کابینت های آزمایشگاهی که یکی از ساخت انواع قفسه بندی بیمارستانی می باشد در دو حالت زمینی و دیواری برای بیمارستان ها و مراکز درمانی ارائه می گردد. انواع کابینت های آزمایشگاهی طبق سلیقه مشتریان و نیاز کاربران در اندازه ها و ابعاد متفاوت ساخته و تولید می شود. در ساخت کابینت بندی آزمایشگاهی که یکی از انواع این قفسه بندی  می‌باشد از ساختار زیر برای تولید آن استفاده می شود:

  • بدنه آن ها از استیل های ضدزنگ می باشد یا از ام دی اف مرغوب ساخته شده باشد
  • صفحه ی کابینت های آزمایشگاهی از جنس گرانیت یا سرامیک و یا از استیل می باشد
  • دارای لامپ های فلورانس باشد
  • دارای درهای شیشه های یا این که استیل و یا فلزی داشته باشد
  • کابینت بندی آزمایشگاهی دارای خروجی برق و گاز و آب باشد.
  • دارای طبقه بندی های متعدد می باشد
  • در ابعاد و اندازه ها و طرح های متفاوت بنا به درخواست مشتری ساخته می شود.

بدنه ی این کابینت ها از استیل ضد زنگ و یا ام دی اف مرغوب و با کیفیت ساخته می شود چون در داخل آن ها از مواد شیمیایی و اسیدی استفاده می شود باید نوع بدنه آن متناسب با آن ها باشد تا دچار مشکل و واکنش نشود. و سطح آن نیز می تواند از جنس گرانیت و سرامیک و استیل باشد تا به راحتی بتواند آن را بتوان ضدعفونی نمود.

نصب انواع قفسه بندی  و کابینت های مخصوص در آزمایشگاه ها یکی از روند راه اندازی اولیه و سکو بندی مراکز درمانی می باشد. از اجزای اصلی قفسه بندی های محیط های بیمارستانی و سکوبندی آزمایشگاهی یونیت ها می باشد و با توجه به شرایط مختلف مراکز درمانی و آزمایشگاه ها می توان از انواع قفسه بندی  و کابینت بندی استفاده لازم و بهینه را از فضای موجود نمود. چون کاربران و پرسنل کادر درمانی نیازمند مکان مناسب جهت انجام آزمایش ها و کارهای دقیق خود هستند. برای همین علت با استفاده از قفسه بندی بیمارستانی و تجهیزات مناسب می توان راحتی پرسنل آزمایشگاه و کارکنان مراکز درمانی را فراهم نمود. قفسه بندی های طراحی و اجرا شده در صورت به روز بودن و مدرن بودن موجب زیبایی محیط و فضای کار شده که همین عمل موج تاثیر چشم افزون در روحیه ی کارکنان می شود که می تواند تاثیر مستقیم بر بازدهی کاری که انجام می دهند شده و علاوه بر ایمنی موجب راحتی آن ها نیز می شود هر چقدر انتخاب قفسه بندی مناسب و انتخاب درست در مدل آن ها جذاب و صحیح بوده باشد  فضای محیط را زیباتر و دلپذیر تر می کند. کابینت های آزمایشگاهی هم در صورت انتخاب درست و صحیح با دکوراسیون آزمایشگاه مطابقت داشته باشد علاوه بر راحتی در حین انجام امور موجب زیبایی محیط نیز می شود و سهولت انجام کار را برای پرسنل و کارکنان فراهم می نماید.